Reglare unghi de fugă
Pentru roți, starea drumului este de o importanță fundamentală. Dacă treci frecvent peste gropi și denivelări sau atingi marginea bordurii de multe ori, aceste situații pot afecta modul de manevrare a mașinii. Ca urmare, apar adesea următoarele probleme:
– Senzația că mașina trage la stânga sau la dreapta;
– Volanul nu este în poziția corectă când mergi în linie dreaptă;
– Banda de rulare a anvelopelor are uzură neuniformă sau excesivă;
– În timp ce șofezi, volanul începe să vibreze.
Toate aceste probleme pot fi rezolvate prin corectarea alinierii roților, cunoscută și sub numele de geometrie a roților. În funcție de situație, poate fi chiar necesară înlocuirea direcției sau suspensiei. Fiecare poveste are un unghi (punct de vedere), iar aceasta nu face excepție. În acest caz, ne uităm la unul dintre unghiurile fundamentale de aliniere a roților: cel de fugă și modul în care se poate face o reglare unghi de fugă.
De ce poate fi nevoie de o reglare unghi de fugă?
Un unghi de fugă este definit ca înclinarea înainte (negativă) sau înapoi (pozitivă) a axei de direcție văzută din lateral. Acesta este măsurat în grade în funcție de o linie imaginară perpendiculară (90 de grade) pe suprafața drumului.
Atâta timp cât axa de direcție este dreaptă în sus și în jos, roțile din față vor rămâne perpendiculare pe suprafața drumului. Acest lucru asigură un contact maxim între banda de rulare și drum. Dacă axa de direcție este înclinată puțin spre spate (pozitivă), aceasta va face ca roțile să se încline ușor atunci când sunt virate.
Multe vehicule au un unghi de fugă pozitiv pentru a oferi o întoarcere rapidă a direcției și stabilitate la viteză mare. Înclinarea superioară a axei de direcție spre spate cu doar câteva grade face o mare diferență în modul în care vehiculul se comportă și se simte la vitezele de pe autostradă. La majoritatea vehiculelor, este nevoie de o reglare unghi de fugă de doar 1 până la 3 grade pentru a obține efectul dorit. Un unghi de fugă prea mare poate face ca direcția să pară grea și rigidă, ceea ce este exact opusul modului în care ar trebui să fie o mașină cu manevrabilitate bună. Deci, specialiștii auto în ceea ce privește mecanica auto vizează o reglare unghi de fugă care oferă compromisul ideal între stabilitate, efortul la virare și revenirea la parcursul în linie dreaptă. Așadar, vei putea găsi diferențe semnificative în modul de reglare unghi de fugă în funcție de an, marca și modelul mașinii în cauză.
Reglare unghi de fugă și efectul asupra uzurii anvelopelor
Unghiul de fugă este un unghi mai special, deoarece nu afectează uzura anvelopelor în mod direct, ci mai degrabă indirect din cauza influenței sale asupra unghiului de cădere (înclinarea spre interior sau spre exterior a roților văzute din față).
Înclinarea axei de direcție face ca alinierea unghiului de cădere să se schimbe atunci când roțile sunt virate. O reglare unghi de fugă face ca anvelopele să se încline într-o parte la virare, ceea ce poate accelera uzura anvelopelor, mai ales dacă mașina este manevrată cu dificultate.
De regulă, unghiurile de fugă ar trebui să fie de obicei la o jumătate de grad sau mai puțin unul față de celălalt. Dacă există o diferență mai mare în unghiurile de fugă dintr-o parte în alta, mașina poate trage spre partea cu unghiul de fugă pozitiv.
Când vorbim de o reglare unghi de fugă, efectul său poate fi uneori valorificat pentru a contracara tendința naturală a mașinii de a se duce într-o parte pe străzile cu centrul drumului adesea mai înalt decât părțile laterale. O ușoară reglare unghi de fugă poate ajuta un vehicul să meargă mai drept dacă circuli frecvent pe drumuri de acest fel. Dar acest lucru nu ar fi recomandat în cazul tău dacă îți petreci o mai mare parte a timpului în traficul din oraș.
Geometrie și reglare unghi de fugă
Geometria trenului de rulare este un element esențial care influențează comportamentul dinamic al vehiculului. Este determinată de unghiuri caracteristice care sunt studiate după reguli foarte precise de către producătorii auto, iar atunci când este bine reglată, permite obținerea unui rezultat foarte bun între buna ținută la drum și uzura limitată a anvelopelor.
Problemele de geometrie a roților pot fi cauzate de același tip de probleme care provoacă și cele de reglare unghi de fugă. Prin urmare, dacă roata nu corespunde specificațiilor, ar trebui să apelezi cu încredere la un service auto specializat. Specialiștii service-ului auto vor analiza cu atenție suspensia pentru a identifica piesele uzate sau deteriorate și pentru a efectua procedurile necesare. Aceștia te pot sfătui să nu pierzi timpul încercând să remediezi o problemă cu roțile dacă mașina are piese uzate sau deteriorate. Ei vor înlocui piesele și apoi vor efectua o geometrie, precum și o reglare unghi de fugă. Piesele uzate nu pot menține o aliniere precisă, fie că este vorba de unghi de fugă, unghi de cădere sau de convergență.
Când se face o reglare unghi de fugă?
Majoritatea experților auto recomandă o verificare anuală a alinierii sau geometriei roților, mai ales atunci când anvelopele sunt înlocuite. Chiar și vehiculele noi pot beneficia de o verificare a geometriei dacă roțile nu au fost reglate corespunzător din fabrică. Unele specificații din fabrică permit o gamă destul de largă de setări, care pot oferi caracteristici de uzură și manevrabilitate a anvelopelor, în funcție de modul în care este șofat vehiculul. Setarea roților la opțiunile „recomandate” de producător dă de obicei rezultate mai bune. Acest lucru este valabil și pentru o reglare unghi de fugă optimă, iar noi îți garantăm respectarea cu strictețe a recomandărilor date de producător. Nu în ultimul rând, tipul și marca mașinii vor dicta specialiștilor service-ului auto specializat alegerile potrivite pentru tine. Însă nu doar unghiul de fugă trebuie reglat, ci și jantele trebuie reparate atunci când este cazul. Astfel, după servicii de reparații și restaurări sau îndreptări jante, vă recomandăm și serviciile noastre de vopsire jante Brasov pentru jante ca noi!
Se recomandă efectuarea unei inspecții complete de fiecare dată când se efectuează o reparație, urmată de înlocuirea unei componente la unul dintre elementele care alcătuiesc tot trenul de rulare (anvelope, articulații, brațe, suspensii etc.), sau când se observă uzura anvelopelor. Orice semne din cele indicate mai sus necesită verificări, iar noi îți stăm la dispoziție cu informații complete, prețuri accesibile și expertiză făcută de personal calificat.